ژورنال تخصصی مجموعه مد بی تی

تئوریسین خلاق مد و لباس از میلان تا نیویورک

 

 

خوش پوش ترین سلبریتی های فرش قرمز از اسکار تا گلدن گلوب از بیلبورد تا گرمی اواردز، عاشق برند TOM FORD‌ هستند. حتی طرفداران کفش های لوکس VALENTINO و کت شلوارهای ARMANI، نمی‌توانند نقش آفرینی خاطره انگیز تام فورد را در GUUCI قرن بیستم فراموش کنند. ادامه جریان سازی این پسر خلاق دنیای مد آمریکایی‌ها، از سال ۲۰۰۶ با برند خود ادامه یافت و در ۱۴ سال اخیر، طوفانی از طرح ها و رنگ ها و مد های نوآورانه را در فشن شوهای پربیننده در شرق و غرب عالم به نمایش گذاشته است. او تا کنون توانسته ۵ بار جایزه شورای طراحان مد آمریکا و ۵  بار جایزه VOGUE را از آن خود کند.

تام فورد (TOM FORD) را باید از معدود فعالان مد و لباس جهان دانست که هم نظریه پرداز خوش فکری است و هم طراح جریان ساز و هم مد باز نوآور که محدوده فعالیت خود را به صنعت فشن، محصور نکرد. تام فورد را باید کارل لاگرفلد برند گوچی در دهه طلایی ۱۹۹۴ تا ۲۰۰۴ میلادی دانست. طراح خلاق این برند صاحب نام  فرانسوی، توانست تاثیر ژرف و شگرفی در توسعه کسب و کار گوچی در روزهای پایانی قرن بیستم از خود به جای گذاشته و پس از ترک GUCCI، با کوله باری از تجربه و فهم نیاز مصرف کننده، برند خود را ثبت کرد.

تام فورد در یک خانواده طبقه کارگر در ایالت تگزاس آمریکا به دنیا آمد و و دوران کودکی و جوانی خود را در سانتافه، نیومکزیکو گذراند. در دهه ٨٠ به نیویورک نقل مکان کرد تا در رشته تاریخ هنر در دانشگاه نیویورک به تحصیل بپردازد اما پس از مدتی این رشته را رها کرد و در مدرسه مشهور مد نیویورک پارسونز در رشته معماری مشغول به تحصیل شد.

 

 

او در حین تحصیل در رشته معماری همیشه یک سوال در ذهنش می چرخید: او در آینده چه حرفه ای را دنبال خواهد کرد؟ و چه جایگاهی در آن حرفه خواهد داشت؟

برای تام فورد معماری رشته ای خشک و جدی بود! همچنین علاقه همیشگی او به کالوین کالین و ستایش طرح هایش او را به سمت صنعت مد سوق داد.

شرایطی را فرض کنید که مهندس تام فورد، به عنوان آرشیتکت وارد صنعت ساخت و ساز آمریکا شده بود. آیا به اندازه صنعت فشن، می توانست جریان سازی و نقش آفرینی کند؟ حتما خیر. پس یکی از درس هایی که می توان به طراحان مدو لباس و علاقمندان به توسعه بیزینس های جدید یادآوری کرد، تحصیل و پافشاری بر روی علایق است. آن هم نه صرفا از مسیر آکادمیک. دنیای مد، بزرگانی دیده است که مکتب نرفته و جریان ساز شدند و بانو کوکوشانل، تنها مشتی نمونه خروار است.

 

 

فورد پس از فارغ التحصیلی، با طراح آمریکایی کیتی هاردویک تماس میگرفت به امید اینکه بتواند شغلی در شرکت او بدست آورد. سرانجام هاردویک پذیرفت که با او مصاحبه کند.

کیتی هاردویک بعدها درباره تام فورد در خاطرات خود می گوید: من قصد نداشتم تا در روز مصاحبه به او امیدی برای کار بدهم، پس فقط یک سوال از او پرسیدم: "طراح اروپایی مورد علاقه اش کیست؟"

 

 

تام فورد در جواب:" آرمانی و شانل." بعدها وقتی از او پرسیدند علت این حرف چه بوده، او پاسخ داد: هاردویک در آن روز چیزی از آرمانی به تن داشته است. تام فورد از اواسط  دهه هشتادقرن بیستم میلادی، فعالیت خود را با کتی هاردویک  آغاز کرد. او با ذکاوتش نه تنها در آن مصاحبه قبول شد بلکه به مدت دو سال به عنوان دستیار طراحی برای هاردویک کار کرد.  پس از آن به برند پری الیس رفت و شلوارهای جین را طراحی کرد. سال ۱۹۹۰ میلادی بود که تام فورد ، به پایتخت مد ایتالیا (میلان) رفت و با گوچی آشنا شد. انقلاب تام فورد در برند گوچی را باید یکی از نقاط عطف کسب و کار سلطان مد ایتالیایی ها دانست.

 

 

مدیر وقت خلاقیت گوچی به نام داون ملو، تام فورد را در سال ١٩٩٠ کشف کرد. تام فورد با تلاش بسیار و هوشمندی اش توانست به درستی نیازهای مشتری ها رو برآورده کند.

او تنها در عرض ٤ سال توانست عنوان مدیر خلاقیت خانه گوچی را که از لحاظ مالی دچار مشکل بود، دوباره به نقطه اوج برگرداند. نکته ای که باید توجه کرد، حضور تام فورد در گوچی، حضوری معمولی نبود. بلکه درآمد این موسسه در زمان حضورش، ۱۰ برابر افزایش یافت.

 

 

علاوه بر لباس، عطرها، لوازم جانبی مانند کیف، کفش، کمربند و جواهرات طراحی شده توسط تام فورد در میان ثروتمندان و افراد مشهور محبوبیت و همچنین کسب تجربه کافی در دنیای مد سبب شد تا در سال ٢٠٠٥ برند خود را راه اندازی کند. بعید است در مراسم فرش قرمز اسکار و گلدن گلوب و امی اواردز، شاهد حضور لباس هایی از برند TOM FORD بر تن سلبریتی های موسیقی و سینما نباشیم.

 

 

یکی از شاخصه های بارز برند تام فورد لباس های شیک اوست، ترکیبی از برش های کلاسیک با الگوهای جسورانه و رنگ های روشن از مشخصات بارز کارهای اوست.

او با گسترش روز به روز برند خود پا به عرصه عینک آفتابی، عطر و محصولات زیبایی نیز نهاد و موفقیت و شهرت بسیاری را کسب کرد. تنها ۲ سال پس از آغاز به کار این برند، نخستین فروشگاهش را در خیابان پنجم نیویورک افتتاح کرد و شعبش از لندن تا توکیو ژاپن رفت. او توانست، رقیبی جدی برای HUGO  BOSS و کریستین دیور و حتی جورجیو آرمانی ایتالیایی ها باشد.

 

 

فورد در مصاحبه ای در سال ٢٠٠٦ با مجله وال پیپر، تحصیل در رشته معماری و الهام از معمار بزرگ لودویک میس فن در روهه را در موفقیتش تاثیرگذار می داند. او توجه میس فن روهه به جزییات ساده و در عین حال جلال و شکوه در طراحی هایش را می ستاید. از نظر فورد مینیمالیسم تصفیه شده، همان چیزی است که یک طراح را هیجان زده می کند و به وجد می آورد.

 

 

موفقیت های پی در پی تام فورد در عرصه مد، سبب شد تا وی با سرمایه اندوخته، وارد هنر هفتم شود و شانس خود را به عنوان کارگردان و تهیه کننده سینما، بیازماید. فورد که در سال ٢٠٠٩ به شهرت و قدرت بسیاری دست پیدا کرد، با تهیه کنندگی و کارگردانی فیلم "یک مرد تنها" به دنیای سینما راه یافت. دیدگاه معمارانه او برای انتخاب محل فیلم برداری از نقاط بارز این اثر است. این فیلم که در شصت و ششمین جشنواره فیلم ونیز جوایزی را از آن خود کرد، تاکیدی مضاعف بر توانایی و ذکاوت تام فورد در زمینه های مختلف است. نکته جالب  این که نخستین تجربه تام فورد در عالم سینما، نامزدی بهترین هنرپیشه نقش اول مرد را در مراسم اسکار سال ۲۰۰۹ میلادی برایش به ارمغان آورد. چند سال پیش، تام فورد فیلم NOCTURNAL  ANIMALS را ساخت که EMMY ADAMS‌ در آن به ایفای نقش پرداخت و نامزدی بهترین  کارگردانی را در GOLDEN GLOBE سال ۲۰۱۷ کسب  کرد. احتمالا در سال های آینده شاهد هنرنمایی بیش تر و جدی تر تام فورد در عرصه سینما و نمایش بیشتر محصولاتش در پرده سینما باشیم.

 

 

. او لباس خوب پوشیدن و خوش پوشی را یک نیاز برای مردان و زنان دانسته تا بهترین ورژن خود را به دیگران معرفی کنند که مصداق هایی از احترام فرد به دیگران محسوب می شود. او معقتد است که برای خوش پوشی، باید فعالیت ورزشی داشت و وزن را کنترل کرد.

سایت BOSSHUNTING.com در فوریه سال ۲۰۱۸ میلادی، وی را یکی از برترین فعالان کسب و کار مد در قرن بیست و یکم می داند.

چند نکته جالب در خصوص لایف استایل تام فورد:

  • تام فورد به صورت روزانه چندین بار در وان حمام دراز می کشد و سعی می کند تا ذهنش را آزاد کند.
  • زمانی که فورد برند گوچی را ترک کرد، قسم خورد تا دیگر نوشابه و الکل مصرف نکند، و از آن روز نیز مصرف نکرده است.
  • خوردن سبزیجات ، در او باعث تورم شدید صورت و چشمان اش می شود.
  • فورد در مصاحبه ای با مجله وگ گفته است که اگر وارد دنیای مد نمی شد قطعا وارد پزشکی میشده و به جراحی زیبایی علاقه مند است.
  • فورد علاوه بر خلاقیت و توانایی مدیریت برندش در صنعت مد و پوشاک، توانسته به یک ستاره سینما نیز تبدیل شود و جوایز خوبی دریافت کند.

 

 

برگرفته از پیج کوتورچی:                 

https://www.instagram.com/couturechinewsletter/

 

نویسندگان:

                                    أتوسا مرزبان

                                    گلناز سامانیان پور

 

منابع:                            

https://www.biography.com/fashion-designer/tom-ford

https://www.vogue.co.uk/article/tom-ford-biography

https://en.wikipedia.org/wiki/Tom_Ford

https://www.highsnobiety.com/p/fashion-designers-influenced-architecture/

https://www.architecturaldigest.in/content/7-fashion-designers-inspired-by-architecture/

https://www.crfashionbook.com/fashion/g14392346/fashion-designers-who-were-architects/

 

نظرات (۲)

بسیار عالی ممنون بابت مطالب مفید شما.

اطلاعات خوبیو ارائه داد

مرسی

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی